Spektrumanalízis
Gördülőcsapágy-hibák
Egy csapágy sérülésekor rezgések keletkeznek, amelyeknek frekvenciája attól függ, hogy melyik csapágy-alkotóelemen következett be a meghibásodás. Ezek a hibafrekvenciák - gyakran csapágyfrekvenciának, illetve csapágy-hibafrekvenciának is nevezett frekvenciák - könnyen kiszámíthatók, ha a csapágy bizonyos alapvető geometriai méretei ismertek.
|
A csapágy geometriai adatai
A következő adatokat kell tudni a hibafrekvenciák kiszámításához:
D = a görgők középpontja gördülőpályájának (gördülőkör) átmérője
d = a görgők átmérője
Q = a terhelési szög (az erőátvitel iránya a belső gyűrűről a külső gyűrűre)
Z = a görgők száma
N = a tengely fordulatszáma (fordulat/perc egységekben)
A következő csapágyhibafrekvenciák (alapsávú csapágyfrekvenciák) léteznek:
FTF = kosárfrekvencia (Fundamental Train Frequency)
BPFO = külső gyűrű frekvencia (Ball Pass Frequency - Outer race)
BPFI = belső gyűrű frekvencia (Ball Pass Frequency - Inner race)
BSF = görgő frekvencia (Ball Spin Frequency)
Csapágyhibafrekvenciák kiszámítását szolgáló egyenletek forgó belső gyűrű esetén:
Hiba a külső gyűrűn: | |
Hiba a belső gyűrűn: | |
Hiba a görgőkön: | |
Hiba a kosáron: | |
A gördülőcsapágy-hibák rezgésjellemzői:
- radiális rezgések (axiális csapágyterhelésnél előfordulnak axiális rezgések is)
- csapágyhibafrekvenciájú rezgések és azok harmonikusai
- oldalsávok a fent említett rezgésfrekvenciák körül (elsősorban belső gyűrű hiba esetén)
A csapágyhibafrekvenciák előfordulása sematikusan ábrázolva
Rezgéssebesség-spektrum súlyos külső gyűrű hiba esetén
VISSZA
TOVÁBB
A weboldal tartalmát szerzői jogok védik, ezért az írások, ábrák, valamint fényképek másolása, tárolása és publikációja csak a szerző előzetes írásos engedélyével megengedett.
|